Nilgün Yalım Eren
Hızlı Balık Yavaş Balığı Yutar (2.Bölüm)
J.Jennings-L.Haughton
İş dünyasında başarının anahtarı olan “hız”ın sırrı, yeni eğilimleri önceden keşfedebilmek, iş dünyasının değişen kurallarına süratle adapte olabilmek, yeniliklerin takipçisi değil öncüsü olabilmek ve müşteriyi anlayarak onlar talep etmeden ihtiyaçlarını anlamak ve bu doğrultuda hareket etmektir. Jason Jennings ve Laurence Haughton’un dünyayı gezerek yaptığı araştırmaların sonucunda ortaya çıkan bu eserin özetini, bunları nasıl başarabileceğinizi ve başarıya nasıl “hız”la ulaşabileceğinizi sizlerle paylaşıyor olacağım.
Unutmayınız dünyanın herhangi bir yerinde biri yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz.
Öngörü Uzmanı Olmak İçin:
Geçmişe bakın. Bir Kere Geriye Bakmak On Kere İleriye Bakmak Kadar Değerlidir: Geleceği bilmek isteyen öncelikle geçmişi anlamalıdır. Çağın eğilimlerini ve insanlığın uğraştığı büyük temaları bilmek, gelecekte karşılaşacağınız şeyleri daha iyi hayal etmenizi sağlar. Tarih okumak ta bu anlamda iyi olabilir. Eskiden olanların yeniden olma ihtimali vardır. Örneğin tarih, yirminci yüzyılın ilk yıllarında marketlerin bakkalları yok ettiğini söyler. 1970’lerde ise bu kez marketler, indirimli satış yapan büyük alışveriş merkezlerine karşı yaşam savaşı veriyorlardı. Günümüzde ise internetten alışveriş bunları ezip geçmek üzere.
Peki Bundan Sonra Ne Olacak? Sektörü izleyin: (Halkanın hangi noktasına geliyoruz?) Büyük buluşların ve başarıların hangi alanda ortaya çıkacağını bilmek isterseniz, şu anda sektörünüzün nerede olduğuna bakın ve bir sonraki adımda nerede olacağını öngörmeye çalışın. Bunun için tarih size yardım edecektir.
Her Zaman Her Şeyi Sorgulayın: Hiçbir şeyi önceden kabul etmeyin. Size sunulan her şeyin nasıl ve niçin olduğunu sorun.
İşte Çalışmayın, İşiniz Üzerinde Çalışın: Birçok iş adamı işlerinde öylesine meşguldür ki, işleri üzerinde düşünemezler ve bu onların işlerinin geleceğini görmelerini engeller. Örneğin; televizyon anteni montaj fabrikası olan ve bu işte yıllarca çalışıp iyi bir servet edinen bir iş adamı kablo ve uydu televizyonlarının işine zarar vereceğini biliyordu. Kurduğu fabrikanın alt yapısından nasıl yararlanacağını bilmiyordu ve işyerini kapatmak üzereydi. Sonunda dışarıdan destek aldı ve anten işini bırakıp karlı bir hırsız alarmı işi kurdu.
Bir Senarist Gibi Çalışın: Senaryo yazmak geleceği düşünmenin kurumsallaşmış biçimidir. Şirketten bir grup oturup ihtimalleri düşünür ve stratejiler geliştirir. İş dünyasında endişelenmeyi gerektiren çok şey vardır. Her şey aleyhinize çalışmaktadır. Ya şu an ürettiklerinizi satamazsanız? Ya en iyi elemanınızı rakiplerinize kaptırırsanız?
Empati duygunuzu geliştirin: Asıl empati, eğer o başkası olsaydınız ne hissederdiniz? Bunu bilmektir. 1854 yılında Amerika’da halk kütüphanelerinin açılması ile kitapçılar panik yaşadılar. Çünkü, bunlar kamu kuruluşlarıydı ve ücretsizdi. Herkese açıktı. Her tür kitap ve dergi mevcuttu. Halbuki kitaplar pahalıydı ve okuduktan sonra depolama sorunu da vardı. Bütün bunlara rağmen halk kütüphaneleri kitapçıları yok edemedi. Öyleyse insanlar kitapları ödünç almak yerine neden satın alıyorlardı? Şimdi empati yapalım ve kendimizi kitap alıcılarının yerine koyalım. Kitapları neden satın almak isteriz? İnsanlar bilginin sahibi olmak ister ve evde raflar dolusu kitabın olması herkese sahibinin bilgili bir kişi olduğunu ilan eder. İşte insanlar bunun için kitap satın alırlar.
YENİ EĞİLİMLER
Rakiplerinizden hızlı olmak istiyorsanız, öngörü gücünüzün yanında, eğilimleri başkalarından önce yakalamak da önemli bir silahtır.
İyi bir eğilim avcısı olmak için şunlar önerilebilir:
Değişim dinamiklerini anlamaya çalışın.
İpucu bulun.
Yeni bileşimler arayın.
Algı gücünüzü geliştirin.
Değişim Dinamiklerini Anlamaya Çalışın
İş dünyasındaki trendler değişim dinamikleri adı verilen beş kategoride belirlenir.
Müşteri Odaklı Dinamikler: Pazarın görünümündeki değişikliklerdir. Örneğin, gelir, talep, değer ve fırsatların değişmesi.
Teknoloji Odaklı Dinamikler: Mühendislik alanındaki yenilikler, buluşlar vb.
Sermaye Odaklı Dinamikler: Kurumsal yatırımcıların sektöre gelmesi ve bu şekilde performans standartlarındaki değişimlerdir.
Hükümet Odaklı Dinamikler: İş dünyasını ilgilendiren tüm hükümet kararları ve yeni yasalardır. Politikacıların görünmez ellerinin iş dünyası üzerinde çok önemli etkileri vardır.
Rakiplerinizle İlgili Dinamikler: Yöneticiler genellikle tüm tahmin güçlerini rakiplerinin yapacaklarını anlamaya harcarlar. Haberleri okur ve araştırırken kendi kendinize “Bu okuduğum haberin benim için değiştirici etkisi olabilir mi” sorusunu sormanız gerekir.
Üç tip iş adamı vardır. Olayları yapanlar, olayları seyredenler ve ne olup bittiğini merak edenler. Olayları yapanların oluşturduğu küçük grup içinde olmak istiyorsanız iş dünyasındaki trendleri/eğilimleri bilmek zorundasınız. Bunun için:
- İnternet kullanın.
- Okuyun.
- Başka topluluklar arayın.
- Müzik dinleyin.
- Yolculuğa çıkın.
- Televizyon izleyin.
- İnsanların nasıl yaşadığını araştırın.
- Sokakların dilini okuyun.
Yeni Bileşimler Arayın
Rakiplerinizden önce gelişmekte olan eğilimlerin farkında olmak için ürün ve hizmetinizi müşterinin gözüyle görmeye çalışın ve müşterinin kendi çıkarına hizmet edildiği duygusunu verin. Ted Taylor ABD’de marul üreticisiydi. Marul alıcılarının aslında marul almadıklarını, onların salata istediklerini fark etti. Ailesinin geleneksel işi olan marul yetiştiriciliğini bırakıp Fresh Express’i kurdu. Marulları yıkayıp doğradı ve süslü, haftalarca bozulmadan dayanacak şekilde paketledi.
Algı Gücünüzü Geliştirin
Temel olarak algılama diğer insanların neyin mutlu edeceğini hissedebilme duyarlığıdır.
Büyük şeflerden birinin iyi yemek pişirme konusunda söyledikleri dikkate değer: “Bırakın sizi diliniz, damağınız, gözleriniz ve kalbiniz yönlendirsin.”