Nilgün Yalım Eren
Hızlı Balık Yavaş Balığı Yutar (5.Bölüm)
J.Jennings-L.Haughton
İş dünyasında başarının anahtarı olan “hız”ın sırrı, yeni eğilimleri önceden keşfedebilmek, iş dünyasının değişen kurallarına süratle adapte olabilmek, yeniliklerin takipçisi değil öncüsü olabilmek ve müşteriyi anlayarak onlar talep etmeden ihtiyaçlarını anlamak ve bu doğrultuda hareket etmektir. Jason Jennings ve Laurence Haughton’un dünyayı gezerek yaptığı araştırmaların sonucunda ortaya çıkan bu eserin özetini, bunları nasıl başarabileceğinizi ve başarıya nasıl “hız”la ulaşabileceğinizi sizlerle paylaşıyor olacağım.
Unutmayınız dünyanın herhangi bir yerinde biri yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz.
BÖLÜM 4
Tüm şirketlerde sonradan gururla anlatılan, kaynakların başarı ile kullanıldığı birkaç başarı hikayesi olmuştur. Başarıyı sürekli yaşayan şirket sayısı ise daha azdır. Onlarınki sadece şans mıdır? Hayır! Araştırmalar göstermiştir ki, hızlı şirketler başarılarını devam ettirmek için aşağıdaki dokuz taktiği uyguluyorlar:
- Uygulayarak kanıtlayın.
- Kaynak kullanımında tutumlu olun.
- Alınan sonuçları duyurun.
- Mali açıdan esnek olun.
- Hikayelerle anlatın.
- Kendi oyununuzu oynayın.
- Kendinize karşı dürüst olun.
- Adapte olun, hayal edin ve yenin.
- Müşteriye yakın durun.
Uygulama ile Kanıtlamak
Tezinizin doğruluğunu çalışanlarınıza kanıtlayın. Kendi kendinize çıkarımda bulunmayın. Varsayımlarla harekete etmeyin. Hızlı liderliğin yolu kanıtları bizzat göstermenizden geçer.
Herkesin her konuda görüşü vardır. Çoğu görüşler sadece hız tuzağıdır. Doğru görüş, deneyerek kanıtlanmış olandır.
Patronlar bazen elemanlarından kendisinin kanıtlamadığı formülleri uygulamalarını ister. Formüllerin kanıtlanması uzun bir süreçtir. Formülü kanıtlayan ise lider olur. Elinde kanıtlanmış formül olanların da Amerika’yı yeniden keşfetmesine gerek yoktur.
Kaynak Kullanımında Tutumlu Olmak
Hızlı olmayı ve yola hızlı devam etmeyi başaranlar, kaynaklar konusunda dikkatli olmayı öğrenmiş olanlardır. Her çalışanın eldeki kaynağa, eldeki son para gibi davranması gerekir. Ancak kaynaklar konusunda dikkatli olmak ucuz iş yapmak anlamına gelmez. Kaynaklar konusunda tutumluluğu sağlayan üç prensip şöyledir:
- Yaratıcı yıkım işi hızlandırır. ABD’de 1990’lı yıllarda Al Dunlop adında bir CEO Scott Paper adlı şirketi ayağa kaldırması ile ün kazanmıştı. Hisse sahibinin önemini vurgulamış ve 11 bin elemanı işten çıkarmış ve birçok işyerini kapatmıştı. Ancak şirketin Pazar değerini 20 ayda üç katına çıkarmıştı. Bu arada ona “testere” adı takılmıştı. Birçok uzman Dunlop’un kalite çemberleri, katılımcı yönetim vb. modern yönetim tekniklerini kulak ardı etmesini çok eleştirdi. Fakat bir gerçek var ki, şirketleri yeni yüksekliklere taşıyan güç bu tür “testere” dişli kararlarla başlamaktadır. Bu tür derin temizlikler enerjik yeni bir ekip yaratmaktadır.
- Zaman ve bilgi 21.yüzyılın en kritik kaynaklarıdır. Zamanın iyi kullanımı, daha hızlı ve iyi çalışma gereği, kazananlarla kaybedenleri birbirinden ayırır.
- Önceliklere karar vermek önemlidir.
Alınan Sonuçları Duyurmak
Çoğu şirkette paranın nereden gelip nereye gittiği ölçülür. Her zaman hızlı olan şirketler parayı kazandıran faaliyetlerin doğru yapılıp yapılmadığına önem verir. İşyerinde alınan sonuçların ilan edilmesi, işe bir rekabet duygusu ve eğlence katar. Aynı zamanda da hata yapıldığında en hızlı şekilde hatanın düzeltilmesini sağlayacak çok değerli bilgiler de sağlar.
Parasal Esneklik
Türlerin en güçlüsü değil, en esnek olanı hayatta kalır. Finansal esneklik, şirketin fırsatlardan yararlanmasını sağlar. Başarı kadar çabuk başarısızlığa dönüşen bir şey yoktur.
Başarılı şirketlerin çoğu kendi iş yapma biçimlerine o kadar bağlanırlar ki, yeni yöntemlere kolayca gözlerini kapatırlar.
Hikayelerle Anlatmak
Başarılı olmak isteyen şirketler yeni personelin en kısa zamanda, şirketin hızına ayak uydurmasını temin etmelidir. Şirketin kuruluşuna ve çalışanlarına dair başarı hikayeleri bir liderin en önemli malzemeleridir. Hikayeler insanlara kim olduklarını, nereden gelip, nereye gittiklerini hatırlatır.
Başkalarının Oyununu Oynamamak
İşin yavaşlamasına yol açan hız tuzaklarından biri de rakiplere fazla önem vermek ve sürekli onları izlemektir. Oysa rakibinizin durumu ile ilgilenmekle geçireceğiniz her an sizin için bir kayıptır. Rakibiniz iyi çalışıyorsa, bu sizi kıskanç yapar ve kendinizi savunmaya geçersiniz. Kötü çalışıyorsa siz rehavete kapılabilirsiniz. Dünyanın en iyi şirketleri, bu tür yararsız çabalardan kaçınıp kendi işlerine yoğunlaşırlar. Rakiplerin durumunu incelemekle geçirilen zaman, gerekçe bulmak için harcanan zamana benzer ve her ikisi de akıllıca değildir.
Kendine Karşı Dürüst Olmak
Hiçbir konuda kendinizi kandırmayın. Başarılı olduğunuzda boş gurura kapılmayın. Yanınızda sizinle daima aynı fikirde olan ve sizi öven dalkavuklardan uzak durun. Her liderin acı söyleyen bir dosta ihtiyacı vardır.
Belirsizlikleri sonuna kadar araştırın. İşyerinde çalışanlara kendilerini ifade etme fırsatı tanıyın, konuşmalarını ve kendi aralarında toplantı yapmalarını sağlayın. Şirket meselelerini kendileri ile istişare edin.
Müşteri ile Temas Kurmak
Çoğu şirkette üst yöneticiler büyük büro dairelerinde oturur, müşterilerle hiç bağ kurmazlar. Eğer hızlı ve başarılı bir şirketiniz olsun istiyorsanız, müşterilerinizi tanımalı ve sevmelisiniz. Doğru müşteriyi bulmanın, tutmanın ve çoğaltmanın yolu budur. Müşterileri dinlemek gerekir. Ancak dinlemek susmaktan ibaret değildir, empati, merak ve sabır gerektirir.
Doğru müşterilere ulaşmak da çok önemlidir. Zira yanlış müşterilerle iş yapmak şirketi giderek yavaşlatır.
Şirketinizi yakından tanımak istiyorsanız, kendi şirketinizin gizli müşterisi olun.
Uyum Göstermek, Çözüm Bulmak, Yenmek
Hiçbir plan, isterse çok iyi hazırlanmış olsun, düşmanla karşılaşıldığında olduğu gibi kalamaz. Koşullara hızla uyum sağlayamayan şirket yok olmaya mahkum olur. En hızlı ve başarılı şirketler sık sık kendilerini aslanın ağzında sınarlar ve değişemezlerse, onları orada neyin beklediğini görürler.
Kendinize şu soruyu sorun: “Eğer yarın işten ayrılsaydım, benim yerime gelenler neleri değiştirirdi?” Sonra bu değişiklikleri siz yapın ve anında pratik çözümler geliştirebilecek, sezgileri güçlü insanlarla çalışın.
Ümit ederiz ki, bu kitap sizin için bir savaş talimatnamesi olur ve hız şifresini çözmenize yardım eder.