Nilgün Yalım Eren
Hızlı Balık Yavaş Balığı Yutar (4.Bölüm)
J.Jennings-L.Haughton
İş dünyasında başarının anahtarı olan “hız”ın sırrı, yeni eğilimleri önceden keşfedebilmek, iş dünyasının değişen kurallarına süratle adapte olabilmek, yeniliklerin takipçisi değil öncüsü olabilmek ve müşteriyi anlayarak onlar talep etmeden ihtiyaçlarını anlamak ve bu doğrultuda hareket etmektir. Jason Jennings ve Laurence Haughton’un dünyayı gezerek yaptığı araştırmaların sonucunda ortaya çıkan bu eserin özetini, bunları nasıl başarabileceğinizi ve başarıya nasıl “hız”la ulaşabileceğinizi sizlerle paylaşıyor olacağım.
Unutmayınız dünyanın herhangi bir yerinde biri yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz.
BÖLÜM 3
Bu bölümde en hızlı şirketlerin yeni hizmet ve ürünleri yaratıp herkesten hızlı pazara sunarken kullandığı taktikler yer almaktadır. Bunlar
- Seferberlik ilan edin.
- Kendi avantajlarınızı iyi değerlendirin.
- Tedarikçi ve satıcıları harekete geçirin
- Radara yakalanmayın.
- Karmaşıklaştırmayın.
- Yeniliklere açık olun onları kurumsallaştırın.
- Hızlı insanları yanınıza toplayın.
1-Seferberlik İlanı
Pazara herkesten önce girmek için seferberlik ilanı gerekir. İster 15 çalışanı olan bir lokanta, isterse 10 bin elemanı olan bir şirket olsun çoğunda elemanlar şirketin aslında ne yapmaya çalıştığından habersizdir. Bu elemanlar, kendilerinin ve katkılarının önemli olduğu duygusunu yaşamadıklarından sadece görevlerini yaparlar. Oysa kuruluştaki herkesin bütün kalpleriyle varılacak hedefi desteklemesi halinde bir şirketin yeni ürünü/hizmeti ne kadar hızlı piyasaya sunabildiğini biliyor musunuz?
Bir işin yapılabilmesi için bir neden olması gerekir. Sebep “Neden bu işi yapıyorum?” sorusuna cevap verir. Çatlak patlak bir neden bile etrafına taraftar toplayabilir. Pazara rakiplerinden hızlı girme becerisini gösteren şirketlerde ortak olan kriterler şunlardır:
- Hedef sebep değildir, farklı bir şeydir. Hedefler başarılabilir. Sonra ne olur? Aya bir adam göndermek on yıl boyunca Amerikalıların en büyük hedefiydi. Sonunda başardıklarında bütün ilgi söndü.
- Yeterince güçlü sebepler ancak kalpten gelenlerdir.
- Duygusal, büyük, cesur ve ilham vericidirler.
- Sebepler kapsayıcıdır.
- Sebepler sadece kar amacı gütmez.
- Büyük sebepler tanıdıktır.
- Dış dünyanın bu sebeplere inanması gerekmez.
- Sebepler birkaç kelimeyle açıklanabilir.
Seferberlik ilan etmek için: - Lider işin başında olmalıdır.
- Tüm yöneticiler de işin içinde olmalı ve bunu herkes görmelidir.
- Herkese katılım çağrısı yapılmalıdır.
- Katılmayanlar işten ayrılmalıdır.
- Hedefe ulaşmayı çabuklaştıracak çabalar ödüllendirilmelidir.
- Başarılar sürekli olarak kutlanmalı ve yüceltilmelidir.
2- Avantajları Değerlendirmek
H&M (Hennes & Mauritz) son on yılın moda alanındaki en büyük başarısına imza atan şirkettir. Şirketin gelirleri her beş yılda bir ikiye katlanmaktadır. H&M’e piyasaya herkesten hızlı girme imkanını veren, diğer modacıların olduğu gibi onların da hızını kesebilecek bariyerleri yok edebilmeleridir. Bunun için de şunları yaparlar:
- Kendi oyunlarını oynarlar.
- Aracıları ortadan kaldırırlar.
- Şirket yöneticileri dışarıda gerçekte neler olup bittiğini bilirler.
H&M’ciler fuarlara ve moda gösterilerine gitmediler, sokağa çıktılar, halkın neleri satın aldığını incelediler. Halkın nasıl yaşadığını gördüler.
3-Tedarikçi ve satıcıları harekete geçirin
Tedarikçilerin birbirleriyle rekabetinden yararlanın.
Pazara hızlı girebilen şirketler, başlıca yedek parça, ürün ve hizmetleri almak üzere satıcı ve tedarikçilerle çalışıyorsa, onlarla zamanlama konusunda uyum içinde olmak zorundadırlar.
Satıcı ve tedarikçileri kendinize uyumlu çalıştırabilmek için üç taktikten yararlanabilirsiniz:
- Çok sayıda tedarikçi bulun ve birbirleriyle rekabetinden yararlanın.
- Şirketlerin yeni müşteri bulma konusundaki açlığından yararlanarak sık sık tedarikçi değiştirin.
- Benzer düşünceler içinde olduğunuz şirketlerle özel dostluk ilişkileri kurun fakat risklerini de dikkate alın.
4-Radara yakalanmayın
Planladığınız ürünü veya hizmeti ne kadar çok kişi öğrenirse, karşılaşacağınız engeller o kadar artar. Ancak gizli çalışmak giderek daha güçleşmekte ve sır saklamak, özel taktikler uygulanmasını gerektirmektedir. Para ya da sermaye ararken yatırımcılarla görüşmeye gittiğinizde gerçek fikrinizi asla açıklamayın. Planlarınızı ve amaçlarınızı mümkün olduğu kadar az kişiye anlatın.
5-Karmaşıklaştırmayın
Pazarda ilk olmak istiyorsanız işinizi karmaşıklaştırmayın ve en iyi bildiğiniz işi yapın. Hızlı gitmek için gözünüzü temel amacınızdan ayırmayın. Basit bir formül bulun ve hep aynı formüle göre hareket edin. Böylece her seferinde biraz daha hızlı olursunuz. Zamanınızı hızlanmaya çalışarak değerlendirin. Çalışıyor görünmek için çalışmayın.
6-Yeniliklere açık olun onları kurumsallaştırın
Pazara her zaman hızlı girebilmek için ürün, hizmet ve süreçlere ilişkin iyi fikirlerin ardının kesilmemesi gerekir. Pazara her zaman hızlı girebilen şirketler, bünyeleri içinde iyi fikirlerin revaç bulmasına uygun ortam yaratırlar. En iyi ortamı yaratmak için buluşların kurumsallaştırılması/alışkanlık haline getirilmesi gerekir.
7-Hızlı insanları yanınıza toplayın
Çalışanlar yeterince hızlı değilse ya şirkette hız tuzakları vardır ya da işe kaplumbağaları almış olmalısınız. Hızlı insanlar kendileri gibi hızlı insanlarla çalışmak isterler. Hızlı insanları bulmak ve işte tutmak için hızlı şirketler şu taktikleri kullanır:
- Elemanları işe değil seferberliğe çağırın
- Şirket içindeki hız tuzaklarını yok edin. Hızlı insanlar bürokrasiye tahammül edemezler, bütçe kısıtlamalarına tahammül edemezler.
- Hızlı insanlar rekabeti sever. Şirket sonuçlarını yakından izleyin.
- Büyük parasal teşvikler sağlayın. Belirlenen hedefe varmak için elde edilen varlığı cömertçe paylaşın.
- Hızlı eleman ve liderlerin elde ettikleri başarıları düzenli olarak duyurun ve kutlayın.
- Çıtayı yükseltin. Hızlı insanlar her yıl, her gün aynı şeyi yapmaktan hoşlanmazlar. Hızlı insanların işlerini sık sık değiştirin.