Dilek Aşan
Euro 7 Motor Standartları
Euro 7, içten yanmalı motorlarla çalışan araçlar için mevcutta geçerli olan Euro 6 standartlarının güncellenmesini öngören yeni bir AB regülasyon önerisidir. Avrupa Yeşil Mutabakatı çerçevesinde önümüzdeki yıllarda sıfır kirlilik hedefi bulunan Avrupa Komisyonu, AB'de satılan yeni içten yanmalı motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliğini azaltmak, bu araçları tüketiciler için uygun fiyatlı hale getirmek ve birçok Avrupa otomotiv markası arasında oluşacak rekabeti desteklemek için Kasım 2022’de Euro 7 standartlarıyla ilgili yeni bir öneride bulundu.
Euro 7 standartları otomobiller, minibüsler, kamyonlar ve otobüsler için geçerli olan ve her bir taşıt tipi için farklı olan emisyon kurallarının yerini alacaktır. Yeni standartlar, tüm motorlu taşıtlar için ortak emisyon limitleri getirmektedir. Bu kurallar, yakıt tipi ve teknolojisinden bağımsız olarak; aracın benzinli veya dizel olması, elektrikli aktarma organları veya alternatif yakıt kullanması fark etmeksizin tüm araçlar için aynı limitleri belirlemektedir. Euro 7 düzenlemesinin potansiyel çıktılarını ve faydalarını şöyle özetleyebiliriz:
-Emisyon testlerinin kapsadığı sürüş koşullarının kapsamını genişleterek yeni araçların neden olduğu emisyonların daha iyi kontrol edilmesi sağlar. Yeni düzenleme, yüksek hava sıcakları, günlük kısa araç kullanımları vb gibi mevcutta kapsamda olmayan değerlendirme koşullarını da içerecek ve daha doğru ve tutarlı sonuçların alınmasını sağlayacaktır.
-Kirletici emisyon limitleri daha katı kurallar çerçevesinde yeniden belirlenecektir. Kamyonlar ve otobüsler için limitler daha sıkı hale gelirken otomobiller ve kamyonetler için mevcut en düşük limitler, aracın kullandığı yakıttan bağımsız olarak uygulanacaktır. Euro 7 kuralları ayrıca, daha önce düzenleme yapılmamış nitröz oksit emisyonları için de limitler belirlemektedir.
-Euro 7 sadece yakıtın yanmasıyla oluşan emisyonları değil araçlarda frenlerden ve lastiklerden kaynaklanan emisyonları da düzenlemektedir. Yeni standartlar frenlerden çıkan partikül emisyonları için ek limitler ve lastiklerden oluşan mikroplastik emisyonlarına ilişkin kurallar belirlemektedir ve bu konuda küresel ölçekteki ilk emisyon standardı olacaktır. Bu kurallar elektrikli araçlar da dahil olmak üzere tüm taşıt tipleri için geçerli olacaktır.
-Euro 7 düzenlemesi, yeni araçların daha temiz kalmasını sağlayacak ve bakım periyotlarını uzatacaktır. Euro 6 düzenlemesinde otomobil ve kamyonetlerin dayanıklılık gereksinimleri 100 bin km ve 5 yıla kadar kontrol edilmekteydi. Euro 7 ile bu sınırlar 200 bin km ve 10 yaş olarak güncellenmektedir. Otobüs ve kamyonlarda da benzer düzenlemeler yapılacaktır.
-Euro 7 standartları dolaylı olarak elektrikli araçların yaygınlaştırılmasına da katkıda bulunacaktır. Yeni kurallar, tüketicilerin elektrikli araçlara olan güvenini artırmak için arabalara ve minibüslere takılan bataryaların dayanıklılığını düzenleyecektir. Bu sayede elektrikli araçlarda kullanılan bataryaların ömrü uzayacak ve değişim ihtiyacı azalacaktır. Aynı zamanda batarya üretmek için gerekli olan kritik hammaddelere olan ihtiyaç da düşecektir.
-Gelişen teknolojik imkanların yeni standartlar çerçevesinde maksimum düzeyde kullanılması öngörülmektedir. Euro 7 ile gelen standartlar, araçların uygun yerlerine yerleştirilen sensörler ile emisyonların aracın ömrü boyunca düzenli olarak ölçülmesini sağlayacaktır. Bu sensörlerden alınan veriler yetkililer tarafından kolay bir şekilde kontrol edilebilecektir.
Euro 7 düzenlemesiyle birlikte otomobil ve kamyonetlerden kaynaklanan toplam nitröz oksit (NOx) emisyonlarının Euro 6’ya kıyasla 2035 yılına kadar %35 oranında düşürülmesi hedeflenmektedir.
Otobüs ve kamyonlar için bu hedef %56 civarındadır. Egzozdan çıkan ve havayı kirleten parçacıkların oranında otomobil ve kamyonetler için %13; otobüs ve kamyonlar için %39 oranında azalma hedefi de bulunmaktadır. Frenlerin kullanımında kaynaklı mikro kirleticilerin de %27 oranında düşürülmesi beklenmektedir.
Euro 7 standartlarının bu kadar iddialı ve kapsamlı olmasında şüphesiz Volkswagen emisyon skandalının da etkisi büyük olmuştur. Bu skandaldan sonra Avrupa Komisyonu emisyonların daha doğru ve şeffaf bir şekilde ölçümünü sağlamak için yeni test yöntemleri belirlemiş ve üye devletlerin piyasa gözetim yetkilerini artırmıştır. Euro 7 standartlarının bu gelişmelerden ders çıkarılarak hazırlandığını ve yeni kararları destekler nitelikte olduğunu söyleyebiliriz.