Barbaros Demirci
Elektrifikasyon, Avrupa Otomotiv Tedarik Sektörünü Yeniden Şekillendiriyor
Avrupa Otomotiv Tedarikçileri Birliği CLEPA’nın yapmış olduğu araştırmaya göre; Avrupalı otomotiv tedarikçilerinin iş duyarlılığı, tüm zamanların en düşük seviyesine ulaşmıştır. Nitekim, tedarikçilerin %70'i, karlılıklarının Ar-Ge’yle, işgücüne ve yeni iş faaliyetlerine yatırım yapma yeteneklerini zayıflatmıştır. Üst üste üç yıl süren kriz, Avrupalı otomotiv tedarikçilerinin en az yarısının finansal durumunu bozmuştur. Son zamanlardaki düşüşlere rağmen, AB'deki gaz fiyatları Kuzey Amerika'dan beş kat daha yüksektir. Otomotiv yatırımlarının ABD'ye doğru kaydığına dair gelişmeler vardır. Ekonomik fırtınaya rağmen, otomotiv tedarikçileri sektöründe dönüşüm devam etmektedir. Tedarikçiler, hammadde tedariki ve maliyetindeki belirsizliklere rağmen beceri, tesis ve Ar-Ge’ye yatırım yapmaya devam etmektedir. Ancak, bu maliyetlerin nasıl kontrol altına alınabileceği ve tedariklerin nasıl güvence altına alınabileceği ve dönüşüme yapılan yatırımların önümüzdeki yıllarda ne ölçüde karşılığının alınabileceği bilinmemektedir.
Otomotiv tedarikçileri, karlılığı yeniden kazanma veya iyileştirme çabalarında maliyet kontrol önlemlerine ve bileşenlerin yeniden tasarlanması ve değiştirilmesine odaklanmaktadır. Her dört tedarikçiden birinin operasyonel kayıp vermeyi ve %70'inin kârlılığı sağlıklı seviyelerin altında beklediği görülmektedir. Tedarikçilerin %40'ı yatırımların azaldığını ve %15'inin Ar-Ge yatırımlarını kısma ihtiyacı duydukları görülmektedir. Enflasyonu telafi etmek için maliyet indirimlerinin yaklaşık %25'inin maliyet kontrol önlemlerinden ve yaklaşık %20'sinin de operasyonel verimlilik iyileştirmesinden gelebileceğini tahmin edilmektedir. Ancak bu aktiviteler için araç üreticileriyle şart ve koşulların yeniden müzakere edilmesi gerekecektir.
E-mobilite, tedarikçiler tarafından her yıl yatırılan 30 milyar Euroluk Ar-Ge’nin yaklaşık üçte birini oluşturmaktadır. Bu nedenle, sektörün kârlılığa dönüşü, büyük ölçüde elektrikli araç alanındaki maliyet azaltma başarısı ile belirlenecektir. Tedarikçilerin %80'i tesislerini açık tutmaya kararlıdır. Elektrifikasyon, dijitalleşme ve daha düşük büyüme beklentileri nedeniyle tesisler üretim kapasitelerini sorgulamaktadır. Tedarikçilerin %79'u mevcut tesis ağlarını sürdürmeyi, uyarlamayı ve hatta büyütmeyi amaçlarken, tedarikçilerin %21'i aşırı kapasitelerden korkmakta ve yeniden yapılanmaya ihtiyaç duymaktadır. Firmaların %43'ü ürün portföylerinin belirli bölümlerinde fazla kapasite olduğunu düşünürken, %21'i yeni tesisler inşa etmeyi düşünmektedir. Firmaların %80'i işgücünün önemli bir bölümünü yeniden vasıflandırmaya kararlı olduğu görülmektedir. Ancak, küçük ve orta ölçekli tedarikçiler yeniden beceri ihtiyaçlarını tam olarak karşılayacak kaynaklardan yoksundur.
AB'nin bu yıl için küresel e-mobilite yatırımlarındaki göreceli payı, 2021'deki %38'den 2022'de %37'ye düşerek düşüş eğiliminde olmaya devam etmiştir. Elektrifikasyon Amerika Birleşik Devletleri'nde hız kazanırken, AB'deki dikkatler ilk yatırım aşamasından batarya projelerini çalışır hale getirmeye kayıyor. Batarya ve batarya bileşenlerinin üretimi için üretim ve Ar-Ge tesislerine yapılan yatırımlar, 2019 ve 2020'ye kıyasla önemli bir artışa rağmen, şu anda batarya malzemelerine yapılan yatırımlarla eşleşmemektedir.
AB'nin otomobiller ve minibüsler için iklim nötrlüğüne giden yolda kararı kesinleştirmesi için sadece birkaç resmi adım kalmıştır. 2035 yılında aktarma organlarının elektrifikasyonu, araçların %100’ünün batarya veya yakıt hücresi ile çalıştırılması hedeflenmektedir. Bu, politika yapıcılar için olduğu kadar endüstri için de bir meydan okumadır.
Elektrifikasyonun beklendiği amaca ulaşabilmesi için, şarj etme, yakıt ikmali, hidrojen üretimi ve yeşil elektrik için çerçeve koşullarının yerine getirilmesi gerekmektedir. Ticari araçlar için kullanım durumlarının çeşitliliği, çok çeşitli temiz çözümler gerektirmektedir.
Otomotiv tedarik endüstrisi, iklim nötr mobiliteye geçiş için teknolojiyi sunmaktadır. Ancak endüstrinin tüm ekosistem gibi desteğe ihtiyacı olduğu bildirilmektedir. Avrupa otomotiv tedarik sektörü, mevcut enflasyona ve karlılık marjlarını azaltan artan maliyetlere rağmen, sürdürülebilir mobilitenin tam gelişimine ve yeşil geçişe büyük yatırımlar yapmaktadır. Ancak, özellikle otomotiv sektörü için adil bir geçişin finanse edilmesi konusunda somut siyasi desteğe ihtiyaç duyulmaktadır.