Prof. Dr. Ali Rıza Büyükuslu
DİJİTAL TRANSFORMASYON: Dijital Zihinsel Değişim, Yetenek ve Beceriler
Dijital tabanlı yetenek gelişimi ve beceri eğitimi dijital dönüşümün en önemli saç ayaklarından birisidir. Diğer taraftan dijital çağı yönetecek liderlerin yetiştirilmesi ayrıca önem arz etmektedir. Liderlerin dijital zihniyete (mindset) sahip olması gerekir. Şirket içinde dijital kültür oluşturmak en tepeden en aşağıya doğru dijital zeka ve düşünme sistematiğini yerleştirmekle mümkündür. Dijital iş modeli, dijital pazarlama, dijital gelişim, ileri analitik düşünme, Endüstri 4.0, sanal üretim mühendisliği, robot ve otomasyon mühendisliği, robotik yazılım, test ve otomasyon, insansı robotlar, algılama mühendisliği gibi birçok yeni sistemlerin kullanılması ve yönetimi içinde yeni beceri ve yetenek düzeyleri gerekmektedir.
Robotlar ile insanların birlikte çalışacağı işyeri ortamını yaratmak şirketlerin özellikle İK departmanlarının yeni görev tanımı içine girmektedir. Esnek işgücü kullanımı, performans değerlendirme, dijital nitelikli insan gücünün temini ve istihdamı ve işgücünün verimli çalışmasında dijital ölçüm mekanizmaları etkin biçimde devreye girmektedir.
İşletmelerde EKO-SİSTEM Platformu Oluşturmak
Başarılı firma olmak ve değer yaratmak için dijital dönüşüm için stratejik ve operasyonel dijital bazlı yeni şirket kapasitesi ve yetkinliğini oluşturmak gerekmektedir. Bu eko-sistemi şirketler kendileri tek başına inşaa edebileceği gibi birden fazla şirket bir araya gelerek eko-sistem platformu tesis edebilecektir. Bu bağlamda şirket içi ve şirket dışı ‘işbirliği kültürü’ geliştirmek çok önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda, şirketler bir taraftan yeni bir dijital kültüre geçerken diğer taraftan mevcut organizasyon yapısını yeniden yapılandırarak ‘Platform Mindset’ ortak platform, işbirliği ya da paylaşım ekonomisine veya eko-sistemine geçmek için zihinsel bir devrimi işyerinde hayata geçirme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Söz konusu eko-platformun kurulması için dijital dönüşüm için istek, hırs ve vizyon gerekmektedir. Platform ekonomileri genelde ödül sistemlerine ya da ödül paylaşımı (rewards sharing) modeline ihtiyaç vardır. Ortak ekonomik değer yaratmak ve maliyetleri paylaşmak için platform eko-sisteminin çok iyi yönetilmesi gerekmektedir. Platform liderliğinde ya da öncülüğünde açık inovasyon çalışmalarına hız kazandırılmalıdır. Büyük veri ve diğer teknolojik gelişmelerin işbirliği platformları ile yapılması ortak altyapı ve imkanların kullanılması sonucunu doğurmaktadır.
Makro ekonomi anlamında Dijital Transformasyonun üç önemli etkisi
1. İstihdam (Employment): Dünyada gerçekleşen dijitalleşme ve teknoloji devrimi neticesinde emek-yoğun birçok konvensiyonel meslek ve işler kaybolmaya başlarken, ICT tabanlı 2 milyar yeni iş 2030 itibariyle yaratılmış olacaktır. Bu bağlamda dijital yetenek odaklı yeni bir dijital mesleki eğitim reformuna acil ihtiyaç vardır.
2. Dijital Ekonomi: Sürdürülebilir bir büyüme ve kalkınma için dijital ekonomiye geçiş vazgeçilemez bir realitedir.
3. Trust (Güven): Yaygınlaşan sosyal medya kullanımı, Web-site içerik paylaşımı ve diğer inovatif sosyal medya mecraları vasıtasıyla daha fazla bilgi akışı ve şeffaflık özellikle platform-ekonomisi kuran şirketler arasında güven ilişkisinin daha sağlam temeller üzerine kurulmasını sağlamaktadır. Dijitalleşme gerek şirketler arsası iletişimi gerek şirket müşteri ilişkisini gerekse kamusal alanda istenilen etkiyi etik değerler, hesap verilebilirlik, açıklık-şeffaflık adına kolaylaştırmakta ve aynı zamanda siber güvenlik ve kişisel verilerin korunması boyutuyla da güven oluşturmaktadır.
Dijital Dönüşümün Ekonomik ve Sosyal (Toplumsal) Faydaları:
-Toplum ve çevreye faydalıdır
-Yaşam kalitesini artırır
-Tüketici yararınadır
-Hızlı ve zaman kaybını önleyicidir (time-savings)
-Eğitim düzeyinin yükselmesi için baskı yapar
-Yetenek ve ücret düzeyleri yükseltir
-Yatırımcı için yeni bir sermaye birikim modelidir
-Ortak platfom ekonomisi veya Paylaşım Modelleri (B2B) ile iş dünyası içinde DEĞER TRANSFERİ yapmak mümkündür
-Maliyetleri düşürür ve verimliliği artırır
-İleri düzeyde müşteriyi ve müşteri memnuniyetini ön plana çıkartır
-İletişim, bilgi üretimi ve paylaşımını hızlandırır
-Global teknoloji üretimi, transferi ve kullanımı yaygınlaştırır
-Gücün markadan tüketiciye geçmesini sağlar
-E-ticareti artırır
-Hiper kişiselleştirilmiş ürüne odaklandırır
-Küresel piyasalarda geleneksel sektörlerin oyun kurucularının ve faizci spekülatörlerin yerini dijital isyancıların ve dijital devrimcilerin almasını sağlar
-AI, IOT, machine learning, autonomous vehicles, drones, robotics, self driving vehicles, connected services, connected machines, connected supply chains, digital innovations, material science yükselen alanlardır.