Müjgan Çetin
‘Akıllı Değer Üretimi’ İçin Akıllı İşbirliği
Mayıs ayındaki yazımda, yeni normalin yenilikçi yaklaşımları ile inovasyona dayalı kalkınmanın temeli olacak, yeni üretim yönetimi önerim ‘Akıllı Değer Üretimi’ kavramını sizlere tanıtmıştım. Bu yazımda da bu kavramda önemli bir yer tutan ‘Akıllı İşbirliği’ kavram önerimi anlatmak istiyorum.
‘Akıllı Değer Üretimi’ kavramının temelini oluşturan, inovasyon kavramını yeniden hatırlatmak isterim. İnovasyon’un uluslararası referans dokümanlardaki tanımı ‘İnovasyon; finansal veya sosyal değerin gerçekleştiği veya yeniden dağıtıldığı yeni veya değiştirilmiş unsurdur. Hiçbirimiz hiçbir değeri ve yeniliği tek başımıza üretemeyiz. İnovasyon sadece ar-ge bölümlerine bırakılacak bir olgu değildir. İş birliği; ar-ge, pazarlama, satış, üretim, müşteri ilişkileri, insan kaynakları v.b bir çok bölümü koordineli biçimde çalışmaya sürükler. Yenilikçi ürün ve hizmetlerimiz harika olsa bile, müşterimizin istediği zaman ve miktarda üretmeyi beceremiyor isek, yarattığımız yeni pazar, hemen rakiplerimiz tarafından doldurulacaktır. Yarattığımız yeni değer gerçekleşmeyecektir. Sadece iç bölümlerle iş birliği yeterli olmaz. Hatta, eko-sistemimizdeki değer ortaklarımız ile iç içe olmamız gereklidir. Teknolojik gelişmeler ve pandemi hepimizi dijital iletişim, dijital eğitim, dijital toplantılar, dijital fuarlar ile tanıştırdı. İş birliği çağı, olarak da adlandırılan bu dönemde, doğru insanlara ve kuruluşlara erişmemiz artık daha da kolaylaştı. Bütün akıllı insanları bizim kuruluşuma alamayız, bütün buluşları biz yapamayız. Akıllıca ağlara girmeli ve disiplinler arası çeşitliliğin zenginliği ve güzelliğinden faydalanmalıyız.
İşbirliğinin amacı; bilgi, beceri, diğer entelektüel varlıklara ve kaynaklara ilişkin bilgi paylaşımı ve erişim sağlama kültürünü ve sistemlerini yaygınlaştırarak, kullanımını genişletmektir. İş birliği, bilgi, yetkinlik, diğer fikri varlıklar ve kaynaklara paylaşım ve erişimi kolaylaştırmayı amaçlar. İş birliği, aynı veya farklı takımlardan, departmanlardan, organizasyon ve ortaklar, müşteriler, kullanıcılar, hizmet sağlayıcılar, üniversiteler, meslek kuruluşları, işletme ve ticaret dernekleri ve diğer ilgili taraflardan olacağı gibi; kuruluşun dışındaki diğer ağlardan gelen kişileri de içerebilir. Bu sebeple, eş yazarları arasında bulunduğum ISO/TC279 çalışma grupları ile ISO-56003:2019 İnovasyon Yönetimi -Stratejik İşbirliği Yönetimi standartını bile yazdık. TSE’den satın alıp sizlerde bu konudaki önerilerimizi hayata geçirebilirsiniz. ‘Akıllı İşbirliği’ kavramı ile işte, sizlere eko-sisteminizde sürdürülebilir gelişiminiz için katkı sağlayacak iç ve dış değer ortaklarınızla akıllıca işbirliklerini yönetebilmekten bahsediyorum.
Peki, iş birliklerinizi akıllıca yönetirseniz size faydaları neler olacak?
-Riskleri (finansal risk dahil) paylaşmak: Artık hiç bir firmanın dünya pazarına inovasyon yapabilecek kaynağı tek başına bulması mümkün değildir.
-Kendi yatırımlarımızı azaltmak: İnovasyon süreçleri ar-ge sinden başlayarak, test ve üretim ekipmanları, satış dağıtım ağı gibi bir çok alanda altyapı gerektirir. Bu yatırımları yapmış ve en iyi olanlar etrafınızda dururken, neden bu yatırımı kendiniz yapmakta ısrarlısınız? Bence bir kere daha düşünün.
-Pazara çıkış süresini azaltmak: Bildiğiniz ve uzmanı olduğunuz konulara odaklanarak, uzmanlar ile rakiplerinizin önüne geçebilirsiniz. Operasyonları ortak olarak yürüterek yeni teknolojiyi veya pazarı tanıma süresini veya üretim süresini kısaltabilirsiniz.
-Maliyetleri düşürmek: En büyük yatırım, insana yaptığınız yatırımdır. Yeni bir teknolojik alanda yetişmiş işgücünü bulmanız imkansız bile olabilir. Temel işi bu olan paydaşlarla neden maliyetleri paylaşmıyorsunuz?
-En iyi uygulamayı oluşturmak: Ancak en iyiler ile en iyi çözümler üretebilirsiniz.
-İmajı veya itibarı arttırmak: İyi ve itibarlı paydaşlar size itibar katarlar. Kimin yanında durduğunuz, resim verdiğinizin önemini şöhretlerle fotograf çektirmeyi sevenlere sorun lütfen.
-İç takımları motive etmek ve birlik oluşturmak: Yeni insanlarla tanışmak, işin uzmanı ile çalışıp, ondan bir şey öğrenmek sizi de motive etmez mi?
-Kıyaslayarak öğrenmek: İşinin en iyilerinden ne yaparak iyi olduklarını öğrenmek için çok güzel bir fırsattır.
AKILLI DEĞER ÜRETİMİ için AKILLI İŞ BİRLİĞİ Şart!…. Yeni normalden güçlenerek çıkmak için, sizlere son söz olarak, akıllı iş birliği için üç adımda yol haritası önermek istiyorum. Öncelikle; amacınızı belirleyin ve netleştirin. Stratejik amacınıza uygun potansiyel dış kaynak sağlayıcıların kimler olduğunu belirleyin, bu konuda ön bilgiler için hazırlık yapın. İkinci olarak, görüşmeyi başlatın ve inşaa edin. Potensiyel ortaklarınız ile doğru bir başlangıç yapmak için, doğru zamanı ve doğru aracı insanı bulun. Bu aracı doğru insan, partner adayınıza sizinle çalışması için yüreklendirecek kişidir. Süreklilik, her iki tarafında kazandığı amaç ve hedefler üzerine kurulur, unutmayın. Son adımda ise, iş birliği programını, projesini başlatın, yönetin ve gözden geçirin. Faaliyetlerinizi planlı bir şekilde başlatın ve birbirinizi daha önce tanımıyor iseniz bile sadece bir proje için bu işbirliğini başlatın. Emin olun pişman olmayacaksınız ve kazançlı çıkacaksınız. İşbirliğinden korkmayın, uzun vadede insan ve deneyim kazanmak para kazanmaktan değerlidir…