M. Göker Sarp
Şirketlerin Dijitalleşme Süreci ve Yeni Nesil ERP’ler
ERP yazılımları, şirketlere verimli ve daha etkin çalışma düzeni sağlama hedefinin yanında şirketlerin dijitalleşme sürecini de omurgasında yer alarak destekliyor.
ERP (Kurumsal Kaynak Planlama) sistemlerinin çıkış tarihinden itibaren oldukça fazla zaman geçti ve şu ana kadar teknolojinin hızlanarak değişimine her dönem ayak uydurdular. Şimdi ERP’ler için çok daha büyük bir değişim söz konusu. Artık sadece planlamıyorlar, üretimi de çok yakından takip ediyorlar. Yakın zamanda hızlanacaklar ve büyük veriden beslenmeye başlayacaklar.
Bugün şirketleri etkileyen değişime zorlayan olgu, değişken müşteri beklentilerine hızlanarak cevap verebilmektir hiç kuşkusuz. ERP yazılımları da bu yeni modeli anlamak ve buna bir çözüm üretmek durumunda.
Dijital bir şirket olmak, şirket içinde ve dışında büyük bir dönüşüm gerektirir. Hâlbuki şirketler bilişim teknolojilerine yönelik altyapı yatırımlarını yenilediklerinde, dijitalleşmiş oldukları yanılgısına kapılıyorlar.
Dijital dönüşüm, iş modelinizi değiştirmeden yeni teknolojiyi mevcut süreçlerinize uygulamak anlamına gelmez. Bu ancak şirketin çalışma şeklinde de değişikliğe gitmek ile mümkün olabilir.
“- Dijitalleşme, yenilikçi iş yaklaşımları ile şirkete değer katacak dönüşüm sürecidir: Yeni ürün ve hizmetleri geliştirebilmek için şirket kaynaklarını daha etkin ve hızlanarak kullanmaktır.”
Endüstri 4.0 akımıyla ile birlikte dijitalleşmenin gittikçe arttığı bir Dünya’da mevcut iş yapma modellerinin değişmemesi düşünülemez. Gelecekte akıllı fabrikalar, müşterilerin beklentilerini ve ihtiyaçlarını tahmin ederek veya öğrenerek neyi nasıl üreteceklerine kendileri karar verecekler.
Günümüzde bazı şirketlerde dijital dönüşüm süreci için vizyoner üst kadrolar oluşturulmaya ve mevcut kadroların dijital becerileri geliştirilmeye başlandı bile. Bunun için öncelikle çalışanların dijital beceri seviyesinin belirlenmesine yönelik çalışmalarını tamamlayanlar da var. Ayrıca şirketlerde dijital stratejileri belirleyen ekibin liderliğini yapan dijitalleşme sürecinden sorumlu üst düzey yöneticiler yani CDO (Chief Digital Officer) kadroları da oluşturulmaya başlandı.
Şirketlerin dijitalleşme sürecinde başarılı olabilmeleri için sadece kadrolaşma yeterli değil tabi ki, bunun yanında diğer yönlerini de planlayarak süreç içinde geliştirmeleri gerekiyor. Farklı sektörlerin dijitalleşme ihtiyaçları da farklı olmak ile beraber, işe müşteriye yönelik faaliyetlerin ve süreçlerini yeniden yapılandırılması ile veri toplama öncesi ve veri analitiği stratejisi geliştirmekle başlanabilir.